VIỆC SỬ DỤNG ĐỘNG TỪ THƯỜNG Ở THÌ HIỆN TẠI ĐƠN NGÔI THỨ BA SỐ ÍT CỦA SINH VIÊN CHUYÊN NGỮ TIẾNG ANH KHI THỰC HIỆN CÁC NHIỆM VỤ GIAO TIẾP
Abstract
Động từ thường ở thì hiện tại đơn ngôi thứ ba số ít (third-person singular–s), viết tắc là 3SG-s, được nghiên cứu nhiều với các nhóm người học tiếng Anh khác, nhưng ít có nghiên cứu 3SG-s với người học tiếng Anh là ngoại ngữ người Việt Nam. Vì thế, nghiên cứu này tìm hiểu sinh viên Việt Nam chuyên ngữ tiếng Anh sử dụng 3SG -s khi thực hiện các nhiệm vụ giao tiếp (NVGT) ở một lớp học phần Nói, và được thu âm. Kết quả cho thấy họ thường bỏ qua hình vị -s ở đa số ngữ cảnh bắt buộc, với biến thể /iz/ thường xuyên hơn/s/ và /z/, và có nhiều khác biệt giữa các cá nhân sinh viên. Nghiên cứu cũng gợi ý giảng dạy để giúp sinh viên sử dụng 3SG-s tốt hơn qua các NVGT tiếng Anh.
Keywords
Full Text:
PDF (Tiếng Việt)References
Blom, E., Paradis, J., & Duncan, T.S. (2012). Effects of input properties, vocabulary size, and L1 on the development of third person singular –s in child L2 English. Language Learning, 62(3), 965-994.
Brown, R.A. (1973). First language: The early stages. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Dulay, H., & Burt, M. (1974). Natural sequences in child second language acquisition. Language Learning, 24, 37–53.
Frazier, L., & Mills, R. (2015). North star 2: Listening & speaking. New York: Pearson.
Fromkin, V., & Rodman, R. (1998). An Introduction to language (6th edition). New York: Harcourt Brace College.
Goldschneider, J.M., & DeKeyser, R.M. (2001). Explaining the “natural order of L2 morpheme acquisition” in English: A meta‐analysis of multiple determinants. Language Learning, 51(1), 1-50.
Helland, C., & Alvarez, E. (2007). The optional infinitive stage and child L2 English. Barcelona English Language and Literature Studies, 16, 1-14.
Hsieh, F.T. (2009). The acquisition of English agreement/tense morphology and copula be by L1-Chinese-speaking learners. Paper presented at The Lancaster University Postgraduate Conference in Linguistics and Language Teaching (pp. 46-59). Lancaster: Lancaster University.
Ionin, T., & Wexler, K. (2002). Why is ‘is’ easier than ‘–s’?: Acquisition of tense/agreement morphology by child second language learners of English. Second Language Research, 18(2), 95-136.
Kelly, N. (2017). The acquisition of the third person singular (-s): A case study of language-minority children attending an Irish primary school.English Linguistics Research, 6(1), 1-13.
Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press.
McDonald, J. (2000). Grammaticality judgments in a second language: Influences of age of acquisition and native language. Applied Psycholinguistics, 21(3), 395-423.
Ngô Như Bình (2001). The Vietnamese language learning framework. Part one: Linguistics. Journal of Southeast Language Teaching, 10, 1-23.
Paradis, J. (2011). Individual differences in child English second language acquisition: Comparing child-internal and child-external factors. Linguistic Approaches to Bilingualism, 1, 213-237.
Prévost, P., & White, L. (2000). Missing surface inflection or impairment in second language acquisition? Evidence from tense and agreement. Second Language Research, 16, 103-33.
Rice, M.L., & Wexler, K. (1996). Toward tense as a clinical marker of specific language impairment in English-speaking children. Journal of Speech and Hearing Research, 39, 1239-1257.
Sample, E., & Michel, M. (2015). An exploratory study into trade-off effects of complexity, accuracy, and fluency on young learners’ oral task repetition. TESL Canada Journal, 31, 23-46.
Siemund, P., & Lechner, S. (2015). Transfer effects in the acquisition of English as an additional language by bilingual children in Germany. In H. Peukert (Ed.), Transfer effects in multilingual language development (pp. 1-14). Amsterdam: Benjamins.
Skehan, P. (2016). Tasks versus conditions: Two perspectives on task research and their implications for pedagogy. Annual Review of Applied Linguistics, 36, 34-49.
Urano, K. (2008). Potential causes of errors in subject-verb agreement in L2 English. Bulletin of the Chubu English Language Education Society, 37, 41-48.
Refbacks
- There are currently no refbacks.