CHIẾN LƯỢC HỌC KỸ NĂNG NÓI MÔN TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN KHÔNG CHUYÊN (A1) ĐẠI HỌC HUẾ

Phạm Trần Thùy Anh

Abstract


Bài viết trình bày nghiên cứu khảo sát các chiến lược học kỹ năng nói được sử dụng bởi sinh viên tiếng Anh không chuyên ngữ đang theo học tiếng Anh cơ bản, cấp độ A1 tại Đại học Ngoại ngữ, Đại học Huế. Nghiên cứu sử dụng phương pháp tiếp cận theo hướng định lượng, sử dụng Bảng đánh giá các chiến lược học ngôn ngữ (Strategy Inventory for Language Learning - SILL) do Oxford (1990) phát triển làm công cụ thu thập dữ liệu. Kết quả nghiên cứu cho thấy sinh viên có sử dụng hầu hết các nhóm chiến lược học nhưng ưu thế thuộc về nhóm chiến lược bù đắp và chiến lược xã hội. Mức độ sử dụng thấp rơi vào các nhóm chiến lược nhận thức, siêu nhận thức và kiểm soát cảm xúc.  Những đề xuất cho người học và người dạy cũng được đề cập trong bài viết này.


Keywords


Chiến lược học, kỹ năng nói, sinh viên không chuyên

References


Amir, M. (2018). Language learning strategies used by junior high school ELF learners. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 21, 94-103.

Brown, H.D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd edition). New York: Longman.

Fulcher, G., & Davidson, F. (2006). Language testing and assessment: An advanced resource book. New York: Routledge.

Le Thi Ngoc Diep (2017). Measurement of factors affecting English speaking skills of students at the Foreign languages department of Van Lang University. Research and Science Today, 1(13), 138-147.

Mai Lan Anh (2017). Một số chiến lược nâng cao kĩ năng nói cho sinh viên không chuyên tiếng Anh. Retrieved on April 5th 2019 from: http://huc.edu.vn/mot-so-chien-luoc-nang-cao-ky-nang-noi-cho-sinh-vien-khong-chuyen-tieng-anh-5023-vi.htm.

Marriott, R., & Torres, P. (2009). Handbook of research on collaborative learning using concept mapping. Hershey, PA: IGI Global.

Nur, Y.K.Z., Siti, N.Z., & Nora, E.A. (2018). Language learning strategies used by secondary schools students in enhancing speaking skills. Creative Education, 9(14). DOI: 10.4236/ce.2018.914176.

Oxford, R., & Crookall, D. (1989). Research on language learning strategies: Methods, findings, and instructional issues. Modern Language Journal, 73(4), 404-419.

Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House.

Oxford, R.L. (2016). Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context. Abingdon-on-Thames: Routledge.

Rizaldy, H. (2018). Factors generating anxiety when learning EFL speaking skills. Studies in English Language and Education, 5(2), 230-239.

Rizaldy, H., Dian F., & Sofyan, A.G. (2016). Speaking efforts: strategies from students with poor speaking performance. Proceedings of the first reciprocal graduate research symposium between

University Pendidikan Sultan Idris and Syiah Kuala University, February 26-28, 2016, Tanjong Malim, Perak, Malaysia.

Snow, D. (2006). More than a native speaker: An introduction for volunteers teaching English abroad (revised edition). Alexandria, VA: Teachers of English to Speakers of Other Languages.

Sofyan, A., Gani, Fajrina, D., & Hanifa, R. (2015). Students’ learning strategies for developing speaking ability. Studies in English language and education, 2(1), 16-28.

Truong Minh Hoa & Phan Thi Mien Thao (2020) Speaking learning strategies employed

by English-majored sophomores at College of Foreign Economic Relations. Tạp chí nghiên cứu nước ngoài - VNU Journal of foreign studies, 36(3), 82-100.

Yunus, M., Norimah & Maktiar, S. (2013). Malaysia procedia – Social and behavioral sciences, 12(3), 204-214.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.