NGHIÊN CỨU CHIẾN LƯỢC HỌC CỦA SINH VIÊN KHÔNG CHUYÊN NGỮ NHẰM ĐẠT CHUẨN ĐẦU RA TIẾNG ANH BẬC 3/6

Nguyễn Thị Hồng Duyên, Huỳnh Thị Long Hà

Abstract


Bài báo trình bày kết quả điều tra ban đầu về các chiến lược học tập tự điều chỉnh (self-regulated learning strategies - SRLS) mà sinh viên học tiếng Anh như ngoại ngữ không chuyên tại Đại học Ngoại ngữ, Đại học Huế sử dụng thường xuyên nhất để đạt được chuẩn đầu ra bậc 3/6 Khung năng lực ngoại ngữ Việt nam (Vietnam Foreign Language Proficiency Framework - VNFLPR) theo mục tiêu của Đề án ngoại ngữ Quốc gia. Kết quả được thu thập thông qua bảng khảo sát và phỏng vấn nhằm nghiên cứu các chiến lược tự học của sinh viên. Nghiên cứu cho thấy rằng sinh viên đã sử dụng các chiến lược học khác nhau như chiến lược mang tính cá nhân, chiến lược mang tính hành vi và chiến lược mang tính môi trường trong quá trình học tiếng Anh của họ. Thông qua đó, bài viết cũng đưa ra một số đề xuất đối với giáo viên giảng dạy tiếng Anh không chuyên cũng như người học tại Đại học Ngoại ngữ, Đại học Huế.


Keywords


Chuẩn đầu ra, sinh viên không chuyên ngữ, chiến lược học

References


Bộ Giáo dục & Đào tạo (2008). Quyết định số 1400 QD/TTg. Hà Nội.

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2014). Khung năng lực ngoại ngữ dành cho người Việt Nam. Hà Nội.

Nguyễn Thành Đức & Trịnh Hồng Tính (2012). Các chiến lược học ngôn ngữ của sinh viên không chuyên Anh văn tại trường đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, 2012(23b), 42-49.

Ainley, M., & Patrick, L. (2006). Measuring self-regulated learning processes through tracking patterns of student interaction with achievement activities. Educational Psychology Review, 18, 267 -286.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Bown, J. (2009). Self-regulatory strategies and agency in self-instructed language learning: A situated view. Modern Language Journal, 93(4), 570-583.

Clément, R., & Kruidenier, B.G. (1983). Orientations in second language acquisition: The effects of ethnicity, milieu, and target language on their emergence. Language Learning, 33(3), 273-291.

Desveaux, S. (2013). Guided learning hours. Retrieved on August 20th, 2017 from: https://support.cambridgeenglish.org/hc/en-gb/articles/202838506-Guided-learning-hours.

Dörnyei, Z. (1990). Conceptualizing motivation in foreign-language learning. Language Learning, 40(1), 45-78.

Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Gan, Z. (2003). Self-directed language learning among university of EFL students in Mainland China and Hongkong: A study of attitudes, strategies and motivation. Unpublished doctoral dissertation, Hongkong Polytechnic University.

Gan, Z., Humphreys, G., & Hamp-Lyons, L. (2004). Understanding successful and unsuccessful EFL students in Chinese Universities. Modern Language Journal, 88(2), 229-244.

Gardner, R.C., (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London, England: Edward Arnold.

Hirata, A. (2010). An exploratory study of motivation and self-regulated learning in second language acquisition: Kanji learning as a task focused approach. Unpublished Master’s Thesis. Massey University. Manawatu, New Zealand.

Holec, H. (1981). Autonomy and foreign language learning. Oxford: Pergamon.

Huỳnh Thị Long Hà (2019). The use of reading strategies by non-majored English students at University of Foreign Languages, Hue University. Journal of Inquiry into Languages and Cultures, 3(3), 317-329.

Little, D. (1991). Learner autonomy 1: Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik.

Locke, E.A., & Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Ismail, N.M., & Sharma, A. (2012). Goal orientation and self-regulated learning strategies as predictors of EFL students. Journal of Education Review, 5(1), 111-125.

Nguyễn Văn Huy & Hamid, M.O. (2015). Educational policy borrowing in a globalized world: A case study of Common European Framework of Reference for Languages in a Vietnam University. English Teaching: Practice & Critique, 14(1), 60-74.

Oxford, R. (2001). Language learning strategies. In R. Carter & D. Nunan (Eds.), The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages (pp. 166-172). Cambridge: Cambridge University Press.

Pintrich, P.R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P.R., & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 451-502). San Diego, CA: Academic Press.

Ramdass, D., & Zimmerman, B.J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academic, 22(2), 194-218.

Schunk, D.H. (2009). Social cognitive theory and self-regulated learning. In B.J. Zimmerman & D.H. Schunk (Eds), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. New York, NY: Routledge.

Schunk, D.H., Pintrich, P., & Meece, J.L. (2008). Motivation in education: Theory, research and applications. New Jersey: Person Prentice Hall.

Wang, C., Wang. L., & Li, Y. (2007). Chinese secondary school self-regulated learners of English. Paper presented at TESOL 2007 Convention, Seattle, WA.

Trần Quốc Thảo & Nguyễn Châu Hoàng Long (2020). The use of self-regulated language learning strategies among Vietnamese English-majored freshmen: A case study. VNU Journal of Science: Education Research, 36(1), 1-10.

Wang, C., Hu, J., & Xu, Y. (2012). Chinese college students’ self-regulated learning strategies and self-efficacy beliefs in learning English as a foreign language. Journal of Research in Education, 22(2),103-135.

Zimmerman, B.J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. In B.J. Zimmerman & D.H. Schunk (Eds), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Zimmerman, B.J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41, 64-142.

Zimmerman, B.J., & Schunk, D.H. (2001). Reflections on theories of self-regulated learning and academic achievement. In B.J. Zimmerman & D.H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Zimmerman, B.J., Binner, S., & Kovach, R. (1996). Developing self-regulated learners: Beyond achievement to self-efficacy, American Psychological Association, Washington DC.

Zimmerman, B.J., & Schunk, D.H. (2008). Motivation: An essensial dimension of self regulated learning. In D.H. Schunk & B.J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self regulated learning: Theory, Research and Applications (pp. 1-30). New York: Laurence Erlbaum.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.