PHẢN HỒI CỦA SINH VIÊN VỀ HOẠT ĐỘNG VIẾT HỢP TÁC
Abstract
Viết hợp tác là thuật ngữ mô tả hoạt động viết cặp hoặc nhóm mà trong đó các thành viên phải hợp tác cùng nhau từ đầu đến cuối để tạo ra một bài viết chung. Mặc dù hiệu quả của hoạt động viết hợp tác đã được nhiều học giả trên thế giới chứng minh, hiện vẫn có rất ít đề tài ở Việt Nam nghiên cứu về chủ đề này. Do vậy, nghiên cứu này được tiến hành tại hai lớp Viết tiếng Anh dành cho sinh viên chuyên ngữ nhằm khảo sát ý kiến phản hồi của sinh viên sau khi tham gia vào các hoạt động viết đoạn và viết luận theo cặp và nhóm tại lớp. Số liệu nghiên cứu được thu thập từ 79 sinh viên thông qua bảng hỏi và phỏng vấn sâu. Kết quả nghiên cứu cho thấy hầu hết sinh viên có thái độ tích cực đối với hoạt động này và đa số sinh viên khẳng định muốn tiếp tục tham gia hoạt động viết hợp tác. Mặc dù sinh viên cũng nêu ra một số khó khăn trong quá trình viết chung, nhưng họ cảm nhận những lợi ích hoạt động viết hợp tác mang lại trội hơn nhiều so với những trở ngại.
Keywords
Full Text:
PDF (Tiếng Việt)References
Alwaleedi, M.A. (2017). Examining language related episodes (LREs) of Arabic as a second language (ASL) learners during collaborative writing activities. Theory and Practice in Language Studies, 7(4), 256-263.
Daiute, C., & Dalton, B. (1993). Collaboration between children learning to write: Can novices be masters? Cognition and Instruction, 10(4), 281-333.
Edgington, A. (2012). Bringing new perspectives to a common practice: A plan for peer review. In P. Hunzer, K.M. (Ed.), Collaborative learning and writing: Essays on using small groups in teaching English and composition (pp. 17–29). Jefferson, NC: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Fernández Dobao, A. (2012). Collaborative writing tasks in the L2 classroom: Comparing group, pair, and individual work. Journal of Second Language Writing, 21(1), 40-58.
Harris, J. (1994). Definition of collaborative writing. In J.S. Leonard, C.E. Wharton, R.M. Davis, & J. Harris (Eds.), Authority and textuality. Current views of collaborative writing (pp. 77-84). West Cornwall, CT: Locus Hill Press.
Howard, R.M. (2001). Collaborative pedagogy. In G. Tate, A. Rupiper, & K. Schick (Eds.), Composition pedagogies: A bibliographic guide (pp. 54-70). New York: Oxford University Press.
Khatib, M., & Meihami, H. (2015). Languaging and writing skill: The effect of collaborative writing on EFL students’ writing performance. Advances in Language and Literary Studies, 6(1), 203-211.
Kim, Y.J. (2008). The contribution of collaborative and individual tasks to the acquisition of L2 vocabulary. Modern Language Journal, 92(1), 114-130.
Lantolf, J.P., & Thorne, S.L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.
Manchón, R.M. (2011). Writing to learn the language: Issues in theory and research. In R.M. Manchón (Ed.), Learning-to-write and writing-to-learn in an additional language (pp. 61-82). Amsterdam: John Benjamins.
Mutwarasibo, F. (2013). Promoting university students’ collaborative learning through instructor-guided writing groups. International Journal of Higher Education, 2(3), 1-11.
Nassaji, H., & Tian, J. (2010). Collaborative and individual output tasks and their effects on learning English phrasal verbs. Language Teaching Research, 14(4), 397-419.
Ohta, A.S. (2000). Rethinking interaction in SLA: Developmentally appropriate assistance in the zone of proximal development and the acquisition of L2 grammar. In J.P. Lantolf (Ed.), Sociocutural theory and second language learning (pp. 51-78). Oxford University Press.
Sato, M., & Ballinger, S. (2016). Understanding peer interaction: Research synthesis and directions. In S. B. Masatoshi Sato (Ed.), Peer interaction and second language learning: Pedagogical potential and research agenda (pp. 1-30). John Benjamins.
Shehadeh, A. (2011). Effects and student perceptions of collaborative writing in L2. Journal of Second Language Writing, 20(4), 286-305.
Storch, N. (2005). Collaborative writing: Product, process, and students’ reflections. Journal of Second Language Writing, 14(3), 153-173.
Storch, N. (2013). Collaborative writing and L2 learning. Multilingual Mattters.
Storch, N., & Wigglesworth, G. (2007). Writing tasks: Comparing individual and collaborative writing. In M.P. Garcia Mayo (Ed.), Investigating tasks in formal language learning (pp. 157-177). London: Multilingual Matters.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
Watanabe, Y. (2014). Collaborative and independent writing: Japanese university English learners’ processes, texts and opinions. University of Toronto.
Refbacks
- There are currently no refbacks.