NHỮNG YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN VIỆC HỌC TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN VIỆT NAM
Abstract
học tiếng Anh thành công, những giá trị mà tiếng Anh sẽ mang lại cho họ ảnh hưởng trên
hai yếu tố: (1) kết quả học tập tiếng Anh và (2) việc tham gia các khóa học tiếng Anh dựa
trên dữ liệu được thu thập từ 1.207 sinh viên. Bài viết phân tích sự khác nhau giữa sinh viên
nam và nữ trên các kết quả đo lường này. Niềm tin vào khả năng học tiếng Anh thành công
có quan hệ mật thiết với kết quả học tiếng Anh, trong khi niềm tin vào giá trị hữu dụng của
tiếng Anh có liên quan gần gũi với việc quyết định tham gia các khóa học tiếng Anh.
Keywords
Full Text:
PDF (1-9) (Tiếng Việt)References
Anderson, L. W., & Bourke, S. F. (2000). Assessing affective characteristics in the schools (2nd
edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1991). Gender differences in sport involvement: Applying the Eccles'
exepctancy-value model. Journal of Applied Sport Psychology, 3(1), 7-35.
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: The structure of adolescents' achievement
task values and expectancy-related beliefs. Personality and Social Spychology Bulletin, 21(3), 215-
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of
Psychology, 53, 109-132.
Eccles, J. S., Wigfield, A., & Schiefele, U. (1998). Motivation to succeed. In W. Damon & N.
Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology (pp. 1017-1095). New York: Wiley.
Eccles, J. S., Wigfield, A., Harold, R. D., & Blumenfeld, P. (1993). Age and gender differences in
children's self- and task perceptions during elementary school. Child Development, 64(3), 830-847.
Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Changes in children's
self-competence and values: Gender and domain differences across grades one through twelve. Child
Development, 73(2), 509-527.
Nguyen Van Loi & Franken, M. (2010). Conceptions of language input in second language acquisition:
A case of Vietnamese EFL teachers. Language Education in Asia, 1(1), 62-76.
Meece, J. L., Wigfield, A., & Eccles, J. S. (1990). Predictors of math anxiety and its influence on
young adolescents' course enrollment intentions and performance in mathematics. Journal of
Educational Psychology, 82(1), 60-70.
Musu-Gillette, L. E., Wigfield, A., Harring, J. R., & Eccles, J. S. (2015). Trajectories of change in
students’ self-concepts of ability and values in math and college major choice. Educational Research
and Evaluation, 21(4), 343-370.
Nguyen Hoang Tuan & Tran Ngoc Mai (2015). Factors affecting students' speaking performance at Le
Thanh Hien high school. Asian Journal of Educational Research, 3(2), 8-23.
Nguyen Cao Thanh (2011). Impacts of socio-culture on the development of autonomous learning: A
lens of Vietnamese context. Journal of Studies in Education, 1(1), 1-10.
Parsons, J. E., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C.
(1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and
achievement motives: Psychological and sociological approaches (pp. 75-146). San Francisco: W. H.
Freeman.
Pham Cuong (2016). Identifying sociocultural influences on high school students' motivation to learn
English in rural areas in Vietnam. New Zealand Studies in Applied Linguistics, 22(1), 5-20.
Saldana, J. (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Thousand Oaks, CA: SAGE
Publications, Inc.
Trautwein, U., Marsh, H. W., Nagengast, B., Lüdtke, O., Nagy, G., & Jonkmann, K. (2012). Probing
for the multiplicative term in modern expectancy-value theory: A latent interaction modeling study.
Journal of Educational Psychology, 104(3), 763-777.
Vo Thanh Long & Nguyen Thi Mai Hoa (2010). Critical friends group for EFL teacher professional
development. ELT Journal, 64(2), 205-213.
Watt, H. M. G. (2005). Explaining gendered math enrollments for NSW Australian secondary school
students. New Directions for Child and Adolescent Development, 2005(110), 15-29.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation.
Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68-81.
Wigfield, A., Tonks, S. M., & Klauda, S. L. (2016). Expectancy-value theory. In K. R. Wentzel & D.
B. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 55-74). New York: Taylor & Francis.
Refbacks
- There are currently no refbacks.